تاثیر تورم و نرخ بهره بر قیمت مسکن مهر پردیس

مقالات

وضعیت اقتصاد و نرخ بهره

بازار مسکن متاثر از وضعیت اقتصاد، نرخ بهره، درآمد واقعی و تغییرات در اندازه جمعیت است. علاوه بر این عوامل سمت تقاضا، قیمت مسکن بر اساس عرضه موجود تعیین خواهد شد. با دوره های افزایش تقاضا و عرضه محدود، شاهد افزایش قیمت مسکن، افزایش اجاره بها و افزایش خطر بی خانمانی خواهیم بود.

عوامل موثر بر بازار املاک و مستغلات

عوامل موثر بر بازار مسکن

رشد اقتصادی

 تقاضا برای مسکن به درآمد بستگی دارد. با رشد اقتصادی بالاتر و افزایش درآمد، خرید مسکن مهر پردیس مردم می توانند بیشتر برای خانه هزینه کنند. این امر باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت ها می شود. در واقع، تقاضا برای مسکن اغلب کشش درآمدی (کالای لوکس) است. افزایش درآمد باعث می شود درصد بیشتری از درآمد صرف خانه شود.

به طور مشابه، در یک رکود، کاهش درآمد به این معنی است که مردم قادر به خرید نیستند و کسانی که شغل خود را از دست می دهند ممکن است از پرداخت وام مسکن خود عقب بمانند و در نهایت خانه خود را به تصرف خود درآورند.

بیکاری

مربوط به رشد اقتصادی بیکاری است. وقتی بیکاری در حال افزایش است، افراد کمتری قادر به خرید خانه خواهند بود. اما حتی ترس از بیکاری نیز ممکن است مردم را از ورود به بازار ملک منصرف کند.

نرخ بهره نرخ بهره بر هزینه پرداخت ماهانه وام مسکن تاثیر می گذارد. دوره ای با نرخ بهره بالا هزینه پرداخت وام مسکن را افزایش می دهد و باعث کاهش تقاضا برای خرید خانه می شود. نرخ های بهره بالا، اجاره را در مقایسه با خرید جذاب تر می کند. اگر صاحبان خانه وام مسکن متغیر زیادی داشته باشند، نرخ بهره تأثیر بیشتری دارد.

تاسیس انجمن صنفی املاک برای کنترل بیشتر بازار مسکن در خرید و فروش آپارتمان توسط مشاوران

اعتماد مصرف کننده

اعتماد به نفس برای تعیین اینکه آیا مردم می خواهند ریسک گرفتن وام مسکن را بپذیرند مهم است. به ویژه انتظارات نسبت به بازار مسکن مهم است. اگر مردم نگران کاهش قیمت مسکن باشند، مردم خرید را به تعویق می اندازند. در دسترس بودن وام مسکن در سال‌های رونق 1996-2006، بسیاری از بانک‌ها تمایل زیادی به وام دادن وام مسکن داشتند. آنها به مردم اجازه دادند چند برابر درآمد بزرگ (مثلاً پنج برابر درآمد) وام بگیرند.

عرضه

همچنین بانک ها به سپرده های بسیار کم (مثلاً وام مسکن 100 درصد) نیاز داشتند. این سهولت دریافت وام مسکن به این معنی بود که تقاضا برای مسکن افزایش می‌یابد زیرا افراد بیشتری اکنون می‌توانند خرید کنند. بنابراین، آنها معیارهای وام دهی خود را سخت‌تر کرده‌اند که به سپرده بزرگ‌تری برای خرید خانه نیاز دارد. این باعث کاهش در دسترس بودن وام مسکن و کاهش تقاضا شده است.

کمبود عرضه باعث افزایش قیمت ها می شود. عرضه بیش از حد باعث کاهش قیمت ها می شود. به عنوان مثال، در رونق املاک ایرلند در سال های 1996-2006، حدود 700000 خانه جدید ساخته شد. فروش مسکن مهر پردیس زمانی که بازار املاک سقوط کرد، بازار با مازاد عرضه اساسی مواجه شد. نرخ جای خالی به 15 درصد رسید و با عرضه بیشتر از تقاضا، قیمت ها کاهش یافت. ( قیمت خانه در ایرلند 50 درصد کاهش یافت)

پرداخت وام مسکن به مستاجرین برای خرید مسکن مهر پردیس

قیمت خانه های انگلستان-ایرلند

در مقابل، در بریتانیا، عرضه مسکن از تقاضا عقب تر بود. با کمبود، قیمت مسکن در بریتانیا به اندازه ایرلند کاهش پیدا نکرد و به‌زودی بهبود یافت – علی‌رغم بحران اعتباری مداوم. عرضه مسکن به موجودی موجود و خانه های جدید بستگی دارد. عرضه مسکن کاملاً بی ارتجاع است زیرا دریافت مجوز برنامه ریزی و ساخت خانه فرآیندی زمان بر است. دوره‌های افزایش قیمت مسکن ممکن است باعث افزایش مشابه در عرضه نشود، به‌ویژه در کشورهایی مانند بریتانیا که زمین‌های محدودی برای ساخت خانه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *