انتظارات اتحادیه ی املاک و مستغلات از بودجه دولت در 1402

مقالات

مشاور املاک

آیا دولت و RBI به اندازه کافی برای نجات اقتصاد – و به طور ضمنی املاک و مستغلات – انجام داده اند؟ به هر حال، صنعت املاک یکی از دقیق‌ترین قطب‌های اقتصاد ایران است. در حالی که کشور منتظر عرضه اولین واکسن‌ها است، بودجه اتحادیه 2021-22 فرصت‌های متعددی را برای این بخش فراهم می‌کند.

انتظارات اتحادیه ی املاک و مستغلات از بودجه دولت در 1402

 با توجه به اینکه املاک و مستغلات بیش از 8 درصد به اقتصاد ایران کمک می کند، انتظارات قابل توجیهی دارد. اقدامات متعددی در سال 2020 اعلام شد تا تأثیر بی سابقه COVID-19 بر اقتصاد کلی و صنعت املاک و مستغلات را شکست دهد که مسکن آدیکو به آن پرداخته است:

  • کاهش گسترده نرخ رپو توسط RBI به میزان 140 واحد در ثانیه که منجر به پایین‌ترین نرخ بهره وام مسکن در بیش از 15 سال گذشته شده است
  • توقف شش ماهه EMI ها
  • تجدید ساختار وام های شرکت های املاک در سطح پروژه
  • در سطح ایالتی، کاهش عوارض تمبر در ماهاراشترا
  • افزایش نقدینگی به NHB و
  • اولین استقرار بلادرنگ سرمایه نجات از صندوق SWAMIH

اقدامات پیشگیرانه برای عدم ضرر در صنعت مسکن

اما جای تعجب نیست که با توجه به عمق درد در بخش املاک و مستغلات، کافی نبودند. صنعت مسکن به اقدامات متمرکزی برای تقویت بیشتر تقاضا در سال 2021 نیاز دارد. امسال، تقاضاها فراتر از مظنونان معمول ترخیص کالا از یک پنجره و وضعیت صنعت است. مسکن مقرون به صرفه بسیار محتمل است که یک شات تقویت کننده دیگر دریافت کند.

با این حال، بودجه همچنین باید بر بازار بزرگتر تمرکز کند بیش از هر زمان دیگری، خریداران مسکن و سرمایه گذاران در تهران به مشوق های مالیاتی متمرکز برای بسیج نیاز دارند. همچنین، همانطور که دولت آگاه است، مشکلات نقدینگی توسعه دهندگان باید کاهش یابد تا از آشفتگی بیشتر بازار جلوگیری شود.

قوانین مصوب شده شده در مورد بازار املاک و مستغلات

خواسته ها:

کاهش مالیات INR 2 Lakh بر  نرخ بهره وام مسکن طبق بخش 24 قانون مالیات بر درآمد  را به حداقل INR 5 lakh افزایش دهید  تا تقاضای مسکن سالم‌تر ایجاد شود، به ویژه در مسکن‌های مقرون‌به‌صرفه و متوسط. تخفیف مالیاتی شخصی ، یا با کاهش نرخ مالیات یا تغییرات مالیاتی – آخرین افزایش در حد کسر طبق بخش 80C (به 1.5 میلیون روپیه در سال) در سال 2014 بود و تجدید نظر به سمت بالا مدتهاست به تعویق افتاده است.

معافیت GST برای خانه‌های در حال ساخت در تهران – نرخ GST فعلی در املاک در حال ساخت 5٪ منهای سود ITC برای خانه‌های ممتاز و 1٪ برای خانه‌های مقرون به صرفه است. حتی یک دوره محدود چشم پوشی از GST هزینه کلی ملک را کاهش می دهد و در نتیجه تقاضا برای خانه های در حال ساخت را افزایش می دهد که در حال حاضر کاهش یافته است.

وجوه از خریداران می تواند به توسعه دهندگان در ساخت پروژه کمک کند و در نتیجه وابستگی آنها را به موسسات مالی کاهش دهد. اخیراً کاهش مدت زمان محدود Stamp Duty در ماهاراشترا به طور قابل توجهی تقاضا را در MMR و Pune افزایش داد.

انگیزه سرمایه گذاری بخش خصوصی در مسکن ارزان قیمت

علیرغم مزایای وضعیت زیرساخت برای این بخش بسیار مهم، توسعه دهندگان قادر به دریافت بودجه از بانک های بزرگ و NBFC ها با هزینه مقرون به صرفه نیستند. حاشیه سود برای پروژه های مسکن ارزان قیمت همچنان بسیار کم است.

خرید و پیش خرید خانه با کمک وام مسکن

کاهش نقدینگی  – بحران نقدینگی در ایران تأثیری آبشاری در بخش‌ها از جمله املاک و مستغلات داشت. تأخیر در پروژه – بزرگترین پیامد بحران نقدینگی – به شدت احساسات خریداران را در دو سال گذشته کاهش داده است. توسعه‌دهندگان برای حفظ خط لوله عرضه به یک جریان سرمایه منطقی نیاز دارند، به‌ویژه برای خانه‌های آماده نقل و انتقال که بیشترین تقاضا را دارند – سالم. افزایش عرضه همچنین به حفظ محدوده قیمت ملک کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *